Followers

Sunday, June 20, 2010

Soalan KPSL BHGN 1 2010

1. En zafuan, seorang pegawai perkhidmatan persekutuan gred 41 yang bertugas di jabatan X telah tidak hadir bertugas tanpa cuti, tanpa kebenaran atau tanpa sebab yang munasabah pada 10 hingga 15 januari 2009. pada 20 februari tahun yang sama, en zafuan telah gagal untuk meghadiri satu mesyuarat sebagaimana yang diarahkan tanpa sebab yang munasabah
  • a) sebagai ketua jabatan kepada encik zafuan, apakah tindakan yang perlu dilakukan sebagai menangani kes en zafuan dalam konteks tatatertib (2m)
  • b) nyatakan secara terperinci prosedur tatatertib yang boleh dikenakan terhadap en zafuan dari mula sehingga kes selesai (lembaga tatatertib menjatuh hukuman) (10m)
  • c) nyatakan peraturan yang terpakai dan pihak berkuasa tatatertib yang boleh membuat keputusan dalan kes encik zafuan (8m)
___________________________________________________________________________________
2. seorang pengurus sumber manusia mempunya tanggungjawab menguruskan perkara2 spt penanggungan kerja, pemangkuan dan kenaikan pangkat. berdasarkan kepada peraturan sedia ada, jelaskan perkara2 berikut :
  • a) maksud "pemangkuan" (4m)
  • b) syarat2 pembayaran elaun penanggungan kerja (8m)
  • c) aspek2 yang diambil kira oleh lembaga kenaikan pangkat semasa menimbang urusan kenaikan pangkat. (8m)
___________________________________________________________________________________
3.A) en hud seorag penolong pegawai tadbir gred n27 masih belum disahkan dalam perkhidmatan walaupunn tempoh percubaannya akan berakhir pda 30 jun 2008. ketua jabatan beliau bercadanf memperakukan permohonan lanjutan tempoh perubaan kepda suruhan jaya perkhidmatan awam.
  • i) nyatakan maklumat yang perlu dikemukakan dalam permohonan pelanjutan tempoh percubaan dan bilakah tarikh pengesahan yang boleh diberikan kepada beliau. (6m)
  • ii) sekiraya en hud dilanjutkan tempoh percubaan dengan berdenda, apakah kesannya ke atas perkhidmatan beliau. (4m)
    B) seseorang pegawai awam adalah berkelayakan untuk mendapatkan imbuhan/ bayaran apabila mengahadiri kursus. mengikut perkeliling yang digunakan sekarang, jelaskan peruntukan yang ditetapkan berdasarkann situasi berikut :
    • i) en sami yang bertugaas di johor mengikuti kursus di peringkat diploma selama 5 bulan di langkawi, huraikan elaun dan kemudahan yang layak dituntut oleh beliau. (10m)



    p/s :Yang ni la dulu ek... huhuhu.. balance lagi nanti la.. bila ade masa nak menaip... skang ni dah tiba masa melayan anakanda yang tercintha...

    No comments:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...